Projekty

Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego realizuje projekt „Akademickie Centrum Kreatywności" (2014-2015), poświęconybadaniom naukowym nad newralgicznymi problemami edukacji humanistycznej oraz współpracy ze szkołami ćwiczeń.

W wyniku konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Wydział Polonistyki UJ otrzymał w 2014 roku grant w programie „Akademickie Centrum Kreatywności" (zob. „Zwycięskie projekty").

Projekt polsko-izraelski

Międzynarodowy projekt w języku angielskim „Polish and Israeli pre service teachers: The healing process" realizowany jest przez Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ we współpracy z Talpiot Academic College w Holon w Izraelu.

Cele projektu to poznanie i porównanie polskiej oraz żydowskiej narracji nt. wspólnej przeszłości i Holokaustu, znalezienie rozwiązań możliwych do zaaplikowania w edukacji (nie tylko szkolnej) i tym samym przełamanie barier w dialogu polsko-izraelskim. 

Zapoczątkowanie realizacji projektu wiązało się z wizytą w Krakowie dr Sharon Azaria z Talpiot Academic College i dwoma seminariami poświęconymi izraelskiej narracji na temat antysemityzmu (fotorelacja).

W ramach pracy badawczej studenci UJ i TAC zapoznają się z opracowaniami naukowymi na temat różnych aspektów polsko-żydowskiego dziedzictwa oraz Zagłady, czytają teksty literackie i analizują inne teksty kultury, a następnie spisują swoje spostrzeżenia i wymieniają się opiniami drogą mailową, poszerzając swoją wiedzę i poznając kulturową odmienność w postrzeganiu tych samych zagadnień.

Grupa polska uczestniczy ponadto w dodatkowych spotkaniach dyskusyjnych i warsztatach metodycznych, porównując swoje edukacyjne doświadczenia oraz poznając nowatorskie metody pracy z tekstami poruszającymi trudne tematy egzystencjalne. Ostatnio takie czterogodzinne spotkanie odbyło się w Żydowskim Muzeum Galicja na Kazimierzu (fotorelacja).

Jak dotąd w ramach projektu zainteresowani uczestnicy mogli wziąć udział m. in.: w wizycie studyjnej w XXVIII LO w Krakowie, gdzie zapoznali się ze sposobem realizacji interdyscyplinarnych projektów humanistycznych na przykładzie przedsięwzięcia o nazwie „Losy Żydów z krakowskiego getta", w wybranych seminariach międzynarodowej organizacji Centropa, we wspólnym oglądaniu i dyskusji o filmie „Biegnij, chłopcze, biegnij".

Ważnym aspektem projektu jest także własna inicjatywa studentów, którzy dzielą się ze sobą dokonanymi samodzielnie odkryciami czy uczestniczą w wydarzeniach na temat kultury żydowskiej i Holokaustu organizowanych przez różne instytucje.

Jednym z efektów projektu będą scenariusze zajęć opracowane przez uczestników, możliwe do zaaplikowania w edukacji szkolnej lub nieformalnej.

Opiekę naukową nad projektem sprawuje Pani prof. Anna Janus-Sitarz, kierująca Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego.

 

Kierownik projektu ze strony polskiej: mgr Agnieszka Kania

Sekretarz: dr Ewelina Strawa-Kęsek

W poszukiwaniu „przepisu na historię najnowszą” w edukacji polonistycznej

Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego zaprasza studentów Wydziału Polonistyki UJ (zwłaszcza ze specjalności nauczycielskiej) do udziału                 w projekcie badawczo-edukacyjnym W poszukiwaniu „przepisu na historię najnowszą” w edukacji polonistycznej.
U podstaw projektu leżą doświadczenia wyniesione z realizacji programu MNiSW „Akademickie Centrum Kreatywności”, który służył propagowaniu czytelnictwa wśród uczniów różnych typów szkół, oraz wnioski z przeprowadzenia pierwszego etapu projektu polsko-izraelskiego pn. „Polscy i izraelscy przyszli nauczyciele – proces uzdrawiania relacji”.
Badania (IBE, IPN, własne) wskazują, że w polskiej szkole często pomija się przybliżanie uczniom powojennego okresu historii Polski, w tym zwraca się zbyt mało uwagi na literaturę najnowszą i na wartości estetyczne dzieł filmowych, a ponadto realizuje się niewiele przedsięwzięć międzyprzedmiotowych o charakterze pracy zespołowej. Formuła projektu chce zmienić ten stan rzeczy, a jego celem jest wypracowanie w edukacji polonistycznej interdyscyplinarnego modelu pracy                       z tekstami kultury – głównie literackimi i filmowymi, które odnoszą się do wybranych aspektów historii Polski w czasie II wojny światowej oraz w latach 1945 – 1989. 

Uczestnikom proponujemy:

  • wzbogacenie i doskonalenie warsztatu metodycznego,
  • uzupełnienie / poszerzenie wiedzy historycznej i kulturowej,
  • udział w seminariach i warsztatach, 
  • możliwość opracowania autorskiego projektu zajęć,
  • praktyczne sprawdzenie swoich propozycji w pracy z uczniami (m. in.               w szkołach w Krakowie, Brzesku, Częstochowie, Nowym Targu i Zakliczynie),
  • wystąpienie na konferencji i szansę publikacji artykułu,
  • współpracę z Muzeum Niepodległości w Warszawie. 

Zgłoszenia, zawierające imię, nazwisko, kierunek i rok studiów oraz krótki list motywacyjny, prosimy przesyłać na adres: his.pro@wp.pl do 28. 10.2016 r. 

Projekt będzie realizowany pod opieką Pani prof. Anny Janus-Sitarz w ramach działalności Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ. Uczestnicy otrzymają stosowne zaświadczenia, brane pod uwagę we wnioskach stypendialnych. 
Dodatkowych informacji udziela koordynatorka projektu, p. Agnieszka Kania (agn.kania@uj.edu.pl).

Międzynarodowy projekt naukowo-edukacyjny w języku angielskim „Polish and Israeli pre-service teachers: The healing process” II edycja, semester zimowy 2016/2017


Zapraszamy studentów Wydziału Polonistyki (wszystkich kierunków) do udziału w drugiej edycji polsko-izraelskiego projektu naukowo-edukacyjnego poświęconego polskiej oraz żydowskiej pamięci o Holokauście i wydarzeniach po zakończeniu II wojny światowej, a także formułom edukacji na ten temat w obu krajach. 
Partnerem Wydziału Polonistyki UJ jest Talpiot Academic College z Holon w Izraelu.
Uczestnikom projektu proponujemy:

  • poszerzenie/nabycie wiedzy nt. Holokaustu oraz poznanie podobieństw i różnic      w polskiej i żydowskiej narracji na ten temat,
  • zdobycie unikatowego doświadczenia we współpracy międzynarodowej,
  • działania w gronie pasjonatów i znawców tematu (seminaria, warsztaty literackie oraz filmowe),
  • udoskonalenie warsztatu metodycznego,
  • współpracę z krakowskimi instytucjami kultury żydowskiej,
  • możliwość wystąpienia na konferencji/przygotowania tekstu do publikacji oraz udziału w wizycie studyjnej w Izraelu. 

Warunkiem uczestnictwa jest dobra znajomość języka angielskiego – kontakt z partnerami           z Izraela będzie się odbywał przede wszystkim drogą mailową i będzie – w ogólnym zarysie – polegał na wymianie krótkich wypowiedzi oraz komentarzy do kilku wspólnie poznanych tekstów literackich i opracowań społeczno-historycznych. Planujemy także przygotowanie spotkań na żywo w formule on-line. 
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie prosimy o podanie podstawowych danych (imię, nazwisko, kierunek i rok studiów) oraz sformułowanie krótkiego listu motywacyjnego                   i przesłanie go do dnia 28 października 2016 r. na adres: pol-izrael@wp.pl
Projekt będzie realizowany pod opieką Pani prof. Anny Janus-Sitarz w ramach działalności Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ. Kierownik projektu: mgr Agnieszka Kania, współpraca: lic. Małgorzata Kulik, lic. Klaudia Mucha
Uczestnicy otrzymają stosowne zaświadczenia, brane pod uwagę we wnioskach stypendialnych. Państwo zaangażowani w pierwszą edycję projektu skorzystali                        z możliwości wystąpienia na konferencji, a ich wypowiedzi ukażą się w amerykańskim czasopiśmie „PRISM”. 
Dodatkowych informacji udziela koordynatorka projektu, p. Agnieszka Kania (agn.kania@uj.edu.pl).